Monográficos-InfoDOC
Universidad de Salamanca
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Tesis Doctorales
InfoDoc julio de 2006


        1.      Anglada, L., Bárcena, I., Cambras, J., Comellas, N., Huguet, M., and Ros, R.,  "Acceso electrónico a las tesis doctorales de las universidades públicas de Cataluña: el programa TDC@t".  Jornadas Españolas de Bibliotecas Digitales, Vol. 2, 2001. http://gaia.dcs.fi.uva.es/~jbidi2001/comunicaciones/29_jbidi2.pdf

Descriptores: Literatura gris /Bibliotecas digitales/Bibliotecas universitarias/Tesis doctorales/Gestión/Visibilidad de la Información

Resumen: La difusión de las tesis doctorales en el marco mundial Las tesis doctorales son uno de los resultados más visibles de las tareas de investigación que toda universidad lleva a cabo. Al mismo tiempo son recuentemente el punto de partida de trabajos posteriores, iniciando así un proceso en cadena que refleja y asegura la vida intelectual de una sociedad determinada. Tradicionalmente, el tratamiento documental que se ha dado a las tesis doctorales ha sido el que suelen recibir los documentos que conocemos bajo la denominación genérica "literatura gris", la cual engloba a los trabajos de alto interés para la comunidad investigadora pero de baja visibilidad a causa de que no acostumbran a seguir los circuitos editoriales normales y de que no existen demasiadas copias impresas en circulación.



        2.      Anglada, L., Bárcena, I., Cambras, J., Comellas, N. H. M., and Ros, R.,  "Acceso electrónico a las tesis doctorales de Cataluña  ".  El profesional de la información, Vol. 11, No. 1, 2002, pp. 28-34. http://elprofesionaldelainformacion.metapress.com/(j50ltv55nlwsbvu11bndbgmb)/app/home/journal.asp?referrer=parent&backto=homemainpublications,1,1;

Descriptores: Bibliotecas universitarias/Tesis doctorales/Cataluña

Resumen: Acceso electrónico a las tesis doctorales de Cataluña.



        3.      Anglada, L., Bárcena, I., Comellas, N., Hguet, M., and Ros, R.,  "La gestió de l'accés electrònic a les tesis doctorals: el programa TDC@T".  Jornades Catalanes de Documentació , Vol. 8, 2001. http://www.cobdc.org/jornades/8JCD/comunicacions/04_02comunic.pdf

Descriptores: Acceso a la información/Tesis doctorales/Cataluña/Consorcios/Documentos electrónicos

Resumen: Presentación de La gestió de l'accés electrònic a les tesis doctorals: el programa TDC@T.



        4.      Barry, C.,  "Las habilidades de información en un mundo electrónico : la formación investigadora de los estudiantes de doctorado".  Anales de Documentación, Vol. 2, 1999, pp. 236-258. http://www.um.es/fccd/anales/ad02/AD12-1999.PDF

Descriptores: Tesis doctorales/Metodología/Investigación/Investigadores/Formación de usuarios/Bibliotecas universitarias

Resumen: La biblioteca electrónica-Internet aumentan la necesidad de habilidades de información en la investigación académica, con respecto a tres categorías: valoración, conocimiento y utilización de recursos, y habilidades lógicas y lingüísticas. En relación con ello hay un aumento espectacular en relación con la demanda de formación en habilidades de información. Se describen las líneas generales de habilidades  ha incluir en la formación dentro del proceso de supervisión en doctorado. Los datos cualitativos del proyecto 'Information Access', actualmente en funcionamiento entre directores de tesis, sugiere que para una formación eficaz. I. Se requiere un reconocimiento de la dimensión del problema II. Se ha de adoptar un modelo diferente del de formación de usuarios de las bibliotecas. III. Debe reconocerse la naturaleza evolutiva de las necesidades de formación. IV. Los directores de investigación tienen un papel importante que jugar con los bibliotecarios. V. Es necesario el desarrollo de un debate sobre aspectos metacognitivos de estas habilidades. VI. Las instituciones locales y nacionales han de formular políticas de información. VII. Los mismos directores de investigación necesitan formación y apoyo. VIII. Docentes y estudiantes han de responsabilizarse de su propia formación en este área.



        5.      Bonal Zazo, J. L.,  "La investigación universitaria sobre archivos y archivística en España a través de las tesis doctorales".  Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación, Vol. 1, 2000, pp. 217-225. http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num10/paginas/pdfs/Jlbonal.pdf

Descriptores: Tesis doctorales/Investigación/España/Archivos /Archivística

Resumen: Se analizan las tesis doctorales presentadas en las Universidades españolas sobre temas relacionados con los archivos y la archivística, con la finalidad de determinar los principales temas de interés, las universidades más productivas y la evolución cronológica de la producción. El estudio se ha centrado en los siguientes aspectos: volumen de producción por campos de investigación; investigación por tipos de archivos; análisis de los peñodos históricos más estudiados; investigación por universidades y facultades y evolución cronológica de la producción.



        6.      Boulétreau, V. and Gauvin, J.-F.,  "La publication électronique des theses: un exemple franco-québécois de coopération á destination de la francophonie".  Documentation et bibliothèques, Vol. 45, No. 4, 1999 , pp. 183-190.

Descriptores: Edición electrónica/XML/Tesis doctorales/Difusión de la información/Internet

Resumen: La pubilcación electrónica de las tesis: un elemplo francoquebequense de cooperación destinado a los francoparlantes CyberThéses es un programa de edición y difusión electrónica de tesis, concebido por la Universidad de Lyon 2 y la Editorial de la Universidad de Montreal. Esta cooperación está destinada a crear una cadena de producción de tesis y de difundirla en Internet Con la ayuda de procedimientos técnicos precisos, debería permitir que todo establecimiento de enseñanza superior adquiriera su autonomía en el plano de la difusión electrónica del conocimiento, participando al mismo tiempo en una red que facillta el intercambio de los trabajos uníversítados de investigación. Este articulo presenta los modos adoptados de estructuración (basándose en SGML/XML) y de referencia (fundado en el modelo propuesto por la Corporation for National Research Inítíatives) de las tesis; e insiste en la formación necesaria de ejecución para que los doctorandos se inicien en la lógica de producción de documentos electrónicos esfructurados.



        7.      Boulétreau, V., Ducasse, J.-P., and Gilliéron-Graber, M.-P.,  "Cyberthèses en Europe".  Bulletin des bibliothèques de France, Vol. 46, No. 6, 2001, pp. 122-124.

Descriptores: Tesis doctorales/Edición electrónica

Resumen: Le programme Cyberthèses est consacré à l'édition électronique des thèses académiques à des fins d'archivage et de diffusion libre et ouverte, en respectant les normes en vigueur : SGML, XML, qui favorisent l'accès libre à l'information savante. Ce programme veut permettre à tout établissement universitaire d'acquérir son autonomie en matière de publication électronique, tout en s'intégrant dans un réseau qui mutualise les travaux universitaires de recherche et les compétences indispensables à l'élargissement et au développement de ce programme. Il fonctionne en réseau d'abord francophone, mais dépasse aussi les limites de notre propre espace linguistique et s'ouvre sur les aires voisines : hispanophone et lusophone. Ce programme est soutenu depuis l'origine par l'Agence intergouvernementale de la francophonie-Fonds francophone des inforoutes.



        8.      Boulétreau, V., Gauvin, J. F., and Ducasse, J.-P.,  "La publication électronique de thèses : un example franco-québécois de cooperation à destination de la francophonie".  Documentaliste-Sciences de l'information, Vol. 36, No. 6, 1999, pp. 337-344.

Descriptores: Tesis doctorales/Internet/Documentos electrónicos

Resumen: CyberThèses es un programa de edicion y difusión electrónica de tesis realizadas en la Université Lyon 2 y las Presses de l'Universisté de Montréal. Esta cooperación está destinada a crear una cadena de producción de tesis y de su difusión a través de Internet : con la ayuda de procedimientos técnicos precisos quiere proporcionar a cualquier institución de enseñanza superior a adquirir un nivel de autonomía sobre la difusión de la ciencia. El artículo presenta los modelos adoptados  sobre SGML y XML y de referenciación de tesis; también se insiste en la necesidad de formación para iniciar en la lógica de producción de documentos electrónicos estrucutrados a los doctorandos



        9.      Buttlar, L.,  "Information sources in library and information science doctoral research".  Library & information science research, Vol. 21, No. 2, 1999 , pp. 227-245.

Descriptores: Biblioteconomía/Documentación/Tesis doctorales/Indices de citas/Citas bibliográficas/Bibliometría/Investigación/Autoría

Resumen: El análisis de citas de 61 tesis doctorales en Biblioteconomía y Documentación revelan algunos aspectos importantes. En torno al 80 % de las citas son de obras de un solo autor, los hombres son citados más que las mujeres (un 61% frente a un 39% de mujeres). Para las tesis relativas a bibliotecas públicas la diferencia de distribución entre sexos en menos, aquellas otras que tratan de bibliotecas especializadas y universitarias dos terceras partes de los autores son hombres. Los artículos de revista se citan más que los libros, capítulos de libros o actas, tesis y otros formatos; y de estas las más citadas son College & Research Libraries junto a Journal of the American Society for Information Science. La biblioteconomía y la Documentación tiene un fuerte impacto de otras disciplinas como Educación, InformáticaMedicina, Psicologia, Comunicaciones y Negocios.



        10.     Canós, J. H., Fox, E. A., Goncalves, M. A., and France, R. K.,  "NDLTD: una biblioteca digital global de tesis doctorales y de licenciatura".  Jornadas de Bibliotecas Digitales, Vol. 1, 2000 , pp. 251-256. http://imhotep.unizar.es/jbidi/jbidi2000/23_2000.pdf

Descriptores: Bibliotecas digitales/Redes de bibliotecas/Cooperación bibliotecaria/Cooperación internacional/Tesis doctorales

Resumen: En este artículo se presenta NDLTD, una red internacional de bibliotecas digitales de tesis doctorales y de licenciatura creada en Virginia Tech y que cuenta en la actualidad con más de 100 miembros de universidades de más de 20 países.   Se describen sus principales características, con especial énfasis en el motor de búsquedas federadas.



        11.     Chataignier, M. C. P.,  "Biblioteca Digital: a experiência do Impa".  Ciência da informaçao, Vol. 26, No. 1, 1997. http://www.ibict.br/cionline/300301/3030201.pdf

Descriptores: Servidores/Tesis doctorales

Resumen: Relato da experiência do Impa na informatização de sua biblioteca, utilizando o software Horizon, e na construção de um servidor de preprints (dissertações de mestrado, teses de doutorado e artigos ainda não publicados) através da participação no projeto internacional Math-Net. Digital Library: Impa's experience.



        12.     Fernández Cano, A., Torralbo, M., Rico, L., Gutiérrez, P., and Maz, A.,  "Análisis Cienciométrico de las tesis doctorales españolas en educación matemática (1976-1998).".  Revista española de documentación científica, Vol. 26, No. 2, 2003, pp. 162-176.

Descriptores: Tesis doctorales/Matemáticas/Educación/Bibliometría/Producción científica  /España

Resumen: Este estudio realiza una revisión cienciométrica usando indicadores de productividad y citación en una muestra de tesis españolas sobre Educación Matemática defendidas en la Universidad española desde 1976 hasta 1998. En concreto, se han analizado 135 tesis recuperadas usando un instrumento de recogida de datos ad hoc. Se infieren patrones cieñeiométricos contundentes que podrían ayudar a posicionar la Educación Matemática española sobre un estatus científico más firme.



        13.     Fernández Ramírez, L., Sánchez, J. A., and García, A.,  "TALES: Integración de tesis en una biblioteca digital avanzada".  Scire, Vol. 8, No. 2, 2002, pp. 61-70.

Descriptores: Bibliotecas digitales/Colecciones/Tesis doctorales/Visualización/Internet/Búsquedas bibliográficas/Servicios bibliotecarios

Resumen: Se presenta la creación de una colección de tesis en el marco del proyecto University Digital Libraries for All (U-DL-A) es una iniciativa que explora aspectos del desarrollo de servicios y colecciones para bibliotecas digitales. Evitará las restricciones de espacio físico y las tesis estarán disponibles para todos los interesados en cualquier momento por Internet. Para hacer posible estos servicios se desarrollaron varias herramientas que incluyen desde la recepción electrónica de la tesis hasta la búsqueda y visualización de la misma. Se enfatizó la navegación y búsqueda por elementos de la tesis (figuras, tablas, y otros). De esta manera el usuario podrá visualizar la sección específica y de ahí ir a cualquier otra parte del documento si así lo desea. Presentar la tesis por partes reduce el tiempo de descarga de la página y ayuda al usuario a darse una idea rápida de su contenido.



        14.     Fox, E. A., Eaton, J. L., and McMillan, G.,  "Networked Digital Library of Theses and Dissertations: An International Effort Unlocking University Resources".  Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya, 2000. http://www.cbuc.es/5digital/2.pdf

Descriptores: Bibliotecas digitales/Tesis doctorales/Bibliotecas universitarias

Resumen:  On the first anniversary of funding by the U.S. Department of Education (FIPSE) for a National Digital Library of Theses and Dissertations, we review its origins (see [FOX96a] for an overview of the project), describe progress-to-date that warrants its now being called the Networked Digital Library of Theses and Dissertations (NDLTD), explain some of the controversy that has led to widespread publicity and dissemination, and explore future growth possibilities.



        15.     Genoni, P. and Cowan, R.,  "Bibliographic control of Australian higher degree theses: the future role of the Australian digital theses program".  AARL Australian Academic & Research Libraries, Vol. 34, No. 2, 2003. http://alia.org.au/publishing/aarl/34.2/full.text/genoni.cowan.html

Descriptores: Tesis doctorales/Control bibliográfico/Australia/Bibliotecas universitarias

Resumen: Australia makes a substantial investment in the production of higher degrees by thesis. Completed theses form an important body of original research data, and underpin the career of many of the nation's leading researchers. There is evidence, however, that there is inadequate bibliographic control of this material, and that as a consequence important research data may be difficult to locate. This article traces attempts to provide access to bibliographic records of Australian theses, highlights the problems with regard to both accessibility and quality of those records, and suggests that these problems might be addressed by an expanded role for the Australian Digital Theses program.



        16.     Gooden, A. M.,  "Citation Analysis of Chemistry Doctoral Dissertations: An Ohio State University Case Study".  Issues in Science and Technology Librarianship, No. 32, 2001. http://www.istl.org/istl/01-fall/refereed.html

Descriptores: Tesis doctorales/Ciencias/Análisis de citas

Resumen: A citation analysis of dissertations accepted in the Department of Chemistry at The Ohio State University between 1996-2000 was performed as a way to determine material use. The 30 dissertations studied generated a total of 3,704 citations. Types of materials cited, currency of literature, and dissertation topics were all analyzed. The current results corroborate past research by other authors. Journal articles were cited more frequently than monographs: 85.8% of the citations were journal articles and 8.4% of the citations were monographs. The results of this study may be used to assist OSU and other universities in chemistry collection development.



        17.     Hall, S.,  "Administration of Electronic Theses/Dissertations Programs:A Survey of U.S. Institutions".  Technical services quarterly, Vol. 22, No. 3, 2005 , pp. 1-19. http://www.haworthpress.com/store/E-Text/View_EText.asp?sid=NQ6AAF26FQB78JWLWJS2P3VPG9JB0F39&a=3&s=J124&v=22&i=3&fn=J124v22n03%5F01

Descriptores: Tesis doctorales/Documentos electrónicos/Gestión/Estados Unidos/Edición electrónica

Resumen: Institutions vary widely in the implementation and administration of Electronic Theses/Dissertations (ET/D) programs. Differences are found in the range of personnel involved in ET/D administration, university policy regarding mandatory or optional participation, the provision of student services, and key contacts for student inquiries as well as instruction and resources made available. Initial planning for the start-up phases in ET/D programs is influenced by a number of institutional factors and varied models exist for ET/D initiatives. A survey was conducted of selected academic institutions in the U.S. to identify these factors for consideration, and to present an array of potential strategies for successful implementation of ET/D initiatives.



        18.     Hall, S.,  "Publishing Electronic Theses and Dissertations: Reconfiguring Library Services ".  Technical services quarterly, Vol. 21, No. 2, 2003, pp. 63-70. https://www.haworthpress.com/store/ArticleAbstract.asp?sid=82ATF0VJW1QK8MGFETSH163PXESHFAM9&ID=38593

Descriptores: Tesis doctorales/Edición electrónica/Bibliotecas universitarias

Resumen: As research libraries investigate digital storage options for theses and dissertations, a range of new service issues emerge. At the outset, staffing these projects creates a challenge. Library roles are changing with regard to handling theses and dissertations, meeting new demands beyond traditional binding, cataloging, and shelving. In some cases, the functions and services provided to graduate students by academic departments, graduate schools, and libraries are reconfigured as electronic publishing services. The authors present an overview of library program responses that assist graduate students in completing theses and dissertations.Areview of the literature and discussion of staff configurations is given. From the few university libraries engaged in electronic theses and dissertations (ET/D) projects, information is discerned as to library roles in ET/D services, the relative number of electronic documents published, details on Web sites for contact information and staff, and the level of services available to distance education students. 



        19.     Hall, S., Hoover, L., and Wolverton, R. E.,  "Publishing Electronic Theses and Dissertations: Reconfiguring Library Services ".  Technical Services Quaterly, Vol. 21, No. 2, 2003, pp. 63-70.

Descriptores: Tesis doctorales/Edición electrónica/Servicios bibliotecarios/Bibliotecas digitales/Bibliotecas universitarias

Resumen: As research libraries investigate digital storage options for theses and dissertations, a range of new service issues emerge. At the outset, staffing these projects creates a challenge. Library roles are changing with regard to handling theses and dissertations, meeting new demands beyond traditional binding, cataloging, and shelving. In some cases, the functions and services provided to graduate students by academic departments, graduate schools, and libraries are reconfigured as electronic publishing services. The authors present an overview of library program responses that assist graduate students in completing theses and dissertations.Areview of the literature and discussion of staff configurations is given. From the few university libraries engaged in electronic theses and dissertations (ET/D) projects, information is discerned as to library roles in ET/D services, the relative number of electronic documents published, details on Web sites for contact information and staff, and the level of services available to distance education students.



        20.     Hoover, L.,  "Cataloging and Treatment of Theses, Dissertations, and ETDs ".  Technical services quarterly, Vol. 20, No. 4, 2003, pp. 3-57. https://www.haworthpress.com/store/ArticleAbstract.asp?sid=FKBELXPDRVRD9GUPVD0WT8MAP0H5521C&ID=29830

Descriptores: Tesis doctorales/Catalogación/Documentos electrónicos/Encabezamientos de materia/Clasificación

Resumen: Theses and dissertations (T/Ds) and electronic theses and dissertations (ETDs) present scholarly research and thus warrant access through quality cataloging. Continuing budget constraints, however, necessitate cataloging T/Ds in the most efficient manner possible. What are libraries' actual practices in their attempt to provide quality cataloging within the constraints of ever-shrinking budgets? To examine these practices, a survey was designed to find out how theses and dissertations are currently being cataloged in the United States. Participants were asked about their practices regarding classification, provision of access points with special emphasis on subject headings, keywords, and the involvement of paraprofessionals and other personnel in the cataloging process. Other treatment/handling procedures such as establishing and checking format standards were also studied. The survey was emailed to all 258 institutions designated by the year 2000 Carnegie Classification as either Doctoral/Research Extensive or Intensive Level. One hundred seventyone responded (a return rate of 66 percent). The survey results present a snapshot of current T/D and ETD cataloging and handling procedures in institutions of higher education throughout the United States. 



        21.     Hoover, L.,  "Cataloging and Treatment of Theses, Dissertations, and ETDs".  Technical services quarterly, Vol. 20, No. 4, 2003, pp. 3.58.

Descriptores: Tesis doctorales/Catalogación

Resumen: Theses and dissertations (T/Ds) and electronic theses and dissertations (ETDs) present scholarly research and thus warrant access through quality cataloging. Continuing budget constraints, however, necessitate cataloging T/Ds in the most efficient manner possible. What are libraries' actual practices in their attempt to provide quality cataloging within the constraints of ever-shrinking budgets? To examine these practices, a survey was designed to find out how theses and dissertations are currently being cataloged in the United States. Participants were asked about their practices regarding classification, provision of access points with special emphasis on subject headings, keywords, and the involvement of paraprofessionals and other personnel in the cataloging process. Other treatment/handling procedures such as establishing and checking format standards were also studied. The survey was emailed to all 258 institutions designated by the year 2000 Carnegie Classification as either Doctoral/Research Extensive or Intensive Level. One hundred seventy-one responded (a return rate of 66 percent). The survey results present a snapshot of current T/D and ETD cataloging and handling procedures in institutions of higher education throughout the United States.



        22.     Hoover, L.,  "Cataloging Theses and Dissertations:An Annotated Bibliography  ".  Technical services quarterly, Vol. 19, No. 3, 2002, pp. 21-40.

Descriptores: Tesis doctorales/Catalogación

Resumen: This annotated bibliography of journal articles, conference proceedings, and Web sites traces issues, trends, and technological developments in the cataloging of theses and dissertations (T/Ds) from the 1970s to the present. Continuing budget constraints have necessitated cataloging theses and dissertations (a time-intensive process) in the most efficient manner possible, leading to the trend of including paraprofessionals and students in the task. The tug of war between shrinking budgets and the desire to provide quality cataloging has fueled such debates as whether it is necessary to do full classification or to assign subject headings. Technological developments have led from hand-typed catalog cards to online public access catalogs (OPACs), nationally shared databases, keyword search capabilities, and electronic theses and dissertations (ETDs). The development of electronic format has affected both the thesis/dissertation itself and the cataloger. The literature reflects the growing trend toward ETDs and covers many related aspects of the ETD process, all of which affect the cataloger either directly or indirectly.



        23.     Jones, R.,  "The Tapir: Adding E-Theses Functionality to DSpace ".  Ariadne, No. 41, 2004. http://www.ariadne.ac.uk/issue41/jones/

Descriptores: Documentos electrónicos/Tesis doctorales

Resumen: Richard Jones demonstrates how the Theses Alive Plugin for Institutional Repositories (Tapir) has provided E-Theses functionality for DSpace. 



        24.     López Yepes, J.,  "Focos de investigación y escuelas científicas en Documentación a través de la realización y dirección de tesis doctorales. El caso del Departamento de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid (1983-2001) ".  Documentación de las ciencias de la información, Vol. 25, 2002, pp. 19-54. http://www.ucm.es/BUCM/revistasBUC/portal/modules.php?name=Revistas2_Historico&id=DCIN&num=DCIN040411

Descriptores: Biblioteconomía/Documentación/Tesis doctorales/Investigación/Evaluación/Producción científica

Resumen: El presente texto se inscribe en el campo del diagnóstico y de la evaluación de la investigación en Documentación y, dentro del mismo, en el apartado relativo a las tesis doctorales, esto es, al ámbito de la formación de nuestros investigadores y, en consecuencia a la trascendencia que ello habrá de producir en el crecimiento de nuestros saberes sin olvidar los efectos de las relaciones entre los científicos, profesionales y personales. Junto a la determinación de las características de la te- sis y los procedimientos de su evaluación, me interesa, a modo de caso, observar el comportamiento de una muestra de ocho profesores doctores -de los treinta y cuatro que pertenecen o han pertenecido al Departamento de Biblioteconornía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid- en relación con su productividad como directores, en relación con los doctores dirigidos y en relación con los temas objeto de la investigación de sus propias tesis doctorales y de las tesis dirigidas por ellos.



        25.     López Yepes, J., Fernández Bajón, M. T., and Prat Sedeño, J.,  "La investigación española en documentación informativa a examen en Ibersid 2004. Estado de la cuestión con especial referencia a las tesis doctorales (1976-2004)  ".  El profesional de la información, Vol. 14, No. 1, 2005, pp. 50-57. http://elprofesionaldelainformacion.metapress.com/(j50ltv55nlwsbvu11bndbgmb)/app/home/journal.asp?referrer=parent&backto=homemainpublications,1,1;

Descriptores: Investigación/Español/Congresos /Tesis doctorales

Resumen: En el marco de Ibersid, congreso anual dirigido por el profesor García Marco en la Universidad de Zaragoza, hemos tenido la posibilidad de presentar una contribución cuyas líneas esenciales vamos a exponer a continuación. En dicho trabajo, que aparecerá publicado íntegramente en las páginas de la revista Scire, nos proponíamos incidir, en primer lugar, en alguno de los aspectos que ya han sido tratados por otros autores como es el diagnóstico y la situación de los estudios sobre documentación informativa. Con ello hemos procurado apuntalar algunas afirmaciones y completar algunas lagunas. Por otra parte, hemos elaborado un repertorio de todas las tesis doctorales leídas en las universidades españolas sobre la materia aludida.



        26.     Lowell, K. E.,  "Added access points in thesis cataloging: enhancing public service without running athwart input standards".  Cataloging & classification quarterly, Vol. 26, No. 2, 1998, pp. 57-71.

Descriptores: Tesis doctorales/Bibliotecas universitarias/Catalogación/USMARC/AACR2/OCLC

Resumen: Los usuarios de la biblioteca necesitan poder buscar productos locales, tales como tesis doctorales, a través de puntos de acceso de director, departamento, que no son consignados en las reglas de catalogación o en el formato USMARC. Las bibliotecas sin embargo necesitan establecer estos accesos no convencionales; el formato USMARC y los cambios en los campos OCLC proporcionan la posibilidad de incluir prácticas locales conforme a las AACR y las normas OCLC. El artículo además hace una revisión de la literatura sobre catalogación de tesis, uso y evolución de políticas locales y posibles perspectivas de cambio en las prácticas catalográficas



        27.     López Yepes, J., Fernández Bajón, M. T., and Prat Sedeño, J.,  "Las tesis doctorales en Biblioteconomía y Documentación. Diagnóstico y propuesta de criterios de evaluación ".  Documentación de las ciencias de la información, Vol. 28, 2005, pp. 183-187. http://www.ucm.es/BUCM/revistasBUC/portal/abrir.php?url=http://www.ucm.es/BUCM/revistas/inf/02104210/articulos/DCIN0505110173A.PDF

Descriptores: Tesis doctorales/Documentación/Evaluación/Investigación/España

Resumen: Se estudian las tesis doctorales leídas en las Universidades españolas sobre Biblioteconomía y Documentación informando acerca de su producción y temática. Asimismo, se proponen diversos criterios para una correcta evaluación de las mismas.



        28.     MacColl, J.,  "Electronic Theses and Dissertations: a Strategy for the UK".  Ariadne, No.  32, 2002. http://www.ariadne.ac.uk/issue32/theses-dissertations/

Descriptores: Tesis doctorales/Inglaterra/Documentos electrónicos/Literatura gris

Resumen: 'ETDs' is the acronym widely used in the US to stand for 'Electronic Theses and Dissertations'. The father of the ETD movement, Professor Ed Fox of Virginia Polytechnic Institute (Virginia Tech), explains the acronym as containing an implicit Boolean 'OR': 'ETs' OR 'EDs' equals 'ETDs'. This makes for a very convenient shorthand, whereby a digital object which is either an electronic thesis or an electronic dissertation can be referred to as 'an ETD'. It makes sense to have the acronym as inclusive as this, since the use of the terminology 'theses' and 'dissertations' varies considerably not merely from country to country, but even within countries. Certainly in the US, there is no uniform agreement among graduate schools over what is a thesis and what a dissertation



        29.     Martínez Pestaña, M. J.,  "La producción de tesis doctorales sobre temas publicitarios (1971-2001)".  Documentación de las ciencias de la información, Vol. 27, 2004, pp. 237-267. http://www.ucm.es/BUCM/revistasBUC/portal/modules.php?name=Revistas2_Historico&id=DCIN&num=DCIN040411

Descriptores: Tesis doctorales/Publicidad/Universidades/España/Producción científica/Bibliometría

Resumen: Estudio en que se aborda la producción y las características más esenciales de las tesis doctorales sobre Publicidad leídas en las Universidades españolas. Se observan las cifras de producción por Universidades así como la nómina de directores y las líneas temáticas de las tesis doctorales precediéndose a las consiguientes evaluaciones en cada uno de los parámetros aludidos.



        30.     Masiero, P. C., Bremer, C. F., Coletta, T. d. G., Lirani, M. d. L. R., and Kondo, R. T.,  "A Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade de São Paulo".  Ciência da informaçao, Vol. 30, No. 3, 2001. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652001000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

Descriptores: Bibliotecas universitarias/Documentos electrónicos/Bibliotecas digitales/Brasil/Tesis doctorales

Resumen: Apresentação dos aspectos principais da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Universidade de São Paulo (USP): o processo de desenvolvimento adotado para a implementação do site, a tecnologia utilizada, a arquitetura e a funcionalidade. Discussão sobre a Biblioteca Digital no processo de pós-graduação da USP. Relato das várias decisões não-técnicas adotadas ao longo do projeto, que tiveram grande impacto no resultado final. The University of São Paulo Digital Library of Theses and Dissertations.



        31.     Merlo Vega, J. A. and Sorli Rojo, A.,  "Bases de datos y recursos en Internet sobre tesis doctorales".  Revista española de documentación científica, Vol. 25, No. 1, 2002, pp. 95-106. http://exlibris.usal.es/merlo/escritos/pdf/tesis.pdf

Descriptores: Bases de datos /Tesis doctorales/Fuentes de información/Internet

Resumen:  Las tesis doctorales son un elemento fundamental en el desarrollo de la investigación y suponen un hito en  la carrera académica de quienes realizan este importante trabajo. Por lo general, este tipo de estudios suponen un avance en el progreso científico, por lo que la difusión de los mismos es de gran interés para docentes, profesionales e investigadores. Hasta el momento, las tesis doctorales sólo se podían consultar a partir de ediciones impresas o microfilmadas, lo cual implicaba toda una serie de obstáculos para su propagación y para que los resultados obtenidos tuviesen rápida incidencia en los ámbitos científicos. Todos estos problemas se han resuelto gracias a la variedad de formatos que permiten digitalizar un documento y a los distintos sistemas de acceso telemático mediante los que se pueden conseguir dichos documentos.



        32.     Mertens, L.,  "A state secret  dissertations in the German Democratic Republic ".  Journal of Documentation, Vol. 61, No. 3, 2005, pp. 348-355. http://www.emeraldinsight.com/10.1108/00220410510598517

Descriptores: Alemania/Tesis doctorales/Bibliotecas universitarias

Resumen: Purpose  Since the early 1970s the Communist regime in the German Democratic Republic classified thousands of doctoral dissertations as confidential, thus blocking the dissemination of research in the various disciplines of science. More than 6,800 titles of dissertations have not been listed in the national bibliographies. This article seeks to give a first overview of the different fields of restricted research and the topics which have been treated as state secrets. The study also aims to show the involvement of universities and colleges in the classification and segregation of theses into special depots and non-public reading rooms. Design/methodology/approach  The author of this article analysed which theses were classified by the Socialist Unity Party, the ruling Communist party in the GDR, and a full bibliography giving all the information of the titles and the names of the authors involved was published in 1994. Findings  Despite the centralist directives from the Ministry for University and Technical College Education regarding the classification of dissertations, actual classification of doctoral theses has been handled very differently by the various institutions. Originality/value  Dealing with this legacy, that is, returning the secret dissertations into the general stocks and listing them in the bibliographies and general catalogues, took several years. This article was able to highlight those events through its original source.



        33.     Miguel Alonso, A.,  "Aportaciones al estudio de la literatura gris universitaria : la evolución de la tesis doctoral en España".  Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación, Vol. 1, 2000, pp. 431-438. http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num10/paginas/pdfs/Amiguel.pdf

Descriptores: Tesis doctorales/España/Literatura gris /Universidades

Resumen: La tesis doctoral es un trabajo de investigación realizado para obtener el Grado de Doctor, que lleva a cabo el doctorando en un departamento universitario o Centro de investigación, bajo la orientación de un director de tesis. La tesis doctoral es la concreción de dos importantes funciones de la universidad: la investigación y la formación de nuevas generaciones. Mediante la tesis doctoral el alumno adquiere las competencias que supone el grado superior de los estudios universitarios, y, a la vez, la iniciación en el mundo de la investigación.



        34.     Moralejo Alvarez, M. R.,  "Las tesis doctorales de en las universidades españolas : control bibhográfico y acceso".  Revista general de información y documentación, Vol. 10, No. 1, 2000, pp. 235-243.

Descriptores: Tesis doctorales/Control bibliográfico/Accesibilidad/Acceso al documento/España/Bibliotecas universitarias/Universidades

Resumen: Partiendo de la normativa estatal sobre la constitución del catálogo mecanizado de tesis doctorales españolas, se revisa el tratamiento que esta importante documentación recibe en las universidades, mediante una encuesta realizada entre los directores de todas bibliotecas universitarias, que revela la ausencia de normalización y una gran diversidad de criterios en lo referente a su control bibliográfico y accesibilidad. Se concluye que la publicación de las tesis, que varias universidades ya realizan (algunas en soporte electrónico), resuelve los problemas de difusión y acceso; y se propone la actualización permanente de la base de datos TESEO, y la ubicación de los originales de las tesis en un depósito único en cada universidad, para garantizar su difusión y el acceso de los investigadores a la información que contienen.



        35.     Muñoz Muñoz, A. M.,  "Tesis Doctorales defendidas por las profesoras de la Universidad de Granada (1975-1990): Análisis Cuantitativo".  Revista española de documentación científica, Vol. 27, No. 4, 2004, pp. 499-506.

Descriptores: Tesis doctorales/Universidad de Granada/Mujeres/Investigación

Resumen:  Se estudian las tesis doctorales defendidas por las profesoras de la Universidad de Granada durante el periodo 1975-1990 desde una perspectiva de género. A partir de un análisis cuantitativo se analiza su producción por disciplinas, áreas de conocimiento y años. También se estudian los aspectos de difusión y dirección o codirección de las tesis. El trabajo pretende dar respuesta a dos preguntas: ¿Quiénes han dirigido las tesis de las profesoras?, y ¿A quiénes han dirigido éstas una vez que han sido doctoras?



        36.     Nascimento, M. d. J.,  "Producción científica brasileña en España: documentación de las tesis doctorales".  Ciência da informaçao, Vol. 29, No. 1, 2000. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652000000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Descriptores: Tesis doctorales/Bibliometría/Investigación/Brasil/España/Producción científica

Resumen: Estudio bibliométrico aplicado a las tesis doctorales de brasileros, presentadas en universidades españolas en el período de 1992 a 1995, cuyo análisis estadístico se efectúa en tres etapas: identificación de las tesis; caracterización de los doctores; y análisis de citación de los dos grupos de tesis más productivos, del área de ciencias humanas de la Universidad Complutense y del área de ciencias y tecnología de la Universidad Politécnica de Madrid. Además de investigar y registras las tesis, se concluye que la presencia de los brasileros en universidades españolas ha contribuido, si bien que modestamente, para el conocimiento científico en general, para la producción científica española y, principalmente, para una mayor cooperación entre los investigadores brasileros y españoles.



        37.     Noronha, D. P.,  "Análise das citaçoes das dissertaçoes de mestrado e teses de doutorado em saúde pública (1990-1994) : estudo exploratorio".  Ciência da informaçao, Vol. 27, No. 1, 1998, pp. 66-75. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S0100-19651998000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=pt

Descriptores: Medicina/Brasil/Tesis doctorales/Evaluación/Indices de citas/Citas bibliográficas/Indicadores/Producción científica

Resumen: Analisis de las tesis doctorales y memorias de grado leidas de 1990 a 1994 en el doctorado de Salud Pública de la Escola Nacional de Saúde Publica da Fundaçao Oswaldo Cruz de la Universidade de Sao Paulo e Instituto Social de la Universidades de Rio de Janeiro con el fin de detectar aspectos referentes a las características de los documentos citados, como ayuda para el establecimiento de indicadores de evaluación de la producción científica brasileña en el campo de la Medicina.



        38.     Okiy, R. B.,  "A citation analysis of education dissertations at the Delta State University, Abraka, Nigeria  ".  Collection Building, Vol. 22, No. 4, 2003, pp. 158-161. http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=WVM34Q8FNBACP1LQGE2X

Descriptores: Tesis doctorales/Análisis de citas/Africa/Países en desarrollo

Resumen: A total of 4,012 citations in 70 postgraduate dissertations in education submitted to the Delta State University Library between 1992 and 2002 were studied. Most post graduate students in education used more textbooks (60.3 per cent), than other forms of library materials. Four of the top ranked journals, including the most popularly used - the West African Journal of Education (WAJE) - are available in the library. A total of 12 (66.7 per cent) of the 18 most popularly used journals are US publications, thus creating the need for Delta State University Library to improve on its local journal collection. Of the 18 most cited journals, six (33.3 per cent) ranked among the list of significant journals in the field of education.



        39.     Ordóñez Ibarra, E.,  "Las tesis digitales en la Biblioteca Central de la UNAM".  Biblioteca Universitaria: Revista de la Dirección General de Bibliotecas de la UNAM, Vol. 6, No. 2, 2003, pp. 109-115. http://dgb.unam.mx/servicios/dgb/publicdgb/bole/fulltext/ne-2003-02/Vol6No2_jul.dic2003_p_109-115.pdf

Descriptores: Tesis doctorales/Bibliotecas universitarias/México/Bibliotecas digitales

Resumen: Las tecnologías de información y comunicación (tic) están impactando directamente en los hábitos informativos de los usuarios, así como en la organización de los materiales documentales dentro de las bibliotecas y centros de información. El soporte digital ofrece a la Universidad Nacional Autónoma de México (unam) una nueva herramienta para preservar, conservar y difundir la gran cantidad de tesis que se generan cada año. Se presenta una descripción general de las tesis digitales como un nuevo servicio dentro de la Biblioteca Central y del uso que ha tenido esta colección.



        40.     Orera Orera, L.,  "Bibliotecas digitales de tesis doctorales: metodología para su planificación".  Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, Vol. 18, No. 72, 2003, pp. 55-72. http://www.aab.es/pdfs/baab72/72a3.pdf

Descriptores: Bibliotecas digitales/Tesis doctorales/Metodología/Planificación

Resumen: La creación de bibliotecas digitales de tesis doctorales, abre un camino muy prometedor para las bibliotecas universitarias. Con ellas se empieza a dar solución al problema de accesibilidad que tradicionalmente han presentado las tesis doctorales, a pesar de la importancia que estos documentos tienen para los investigadores. A causa del incipiente desarrollo en que se encuentran todavía las bibliotecas digitales en general y de las tesis doctorales en particular, es necesario establecer una metodología para la creación de bibliotecas digitales. El artículo presenta una metodología para la planificación de bibliotecas digitales de tesis doctorales, integrada por una serie de elementos que la autora considera imprescindibles para que dichas bibliotecas den servicios eficaces



        41.     Orera Orera, L.,  "La producción de tesis digitales y su acceso en América Latina. estado de la cuestión".  Boletín de la ANABAD, Vol. 55, No. 1-2, 2005, pp. 117-134.

Descriptores: Tesis doctorales/Acceso al documento/America Latina

Resumen: Podemos definir una tesis como un trabajo de investigación original que se presenta para obtener un grado académico. Las tesis de mayor nivel corresponden a las de doctorado, pero las hay también de maestría e incluso de licenciatura. Teniendo en cuenta las distintas categorías, que condicionan sin duda el nivel de la investigación, podemos decir que las tesis recogen avances de un área de conocimiento determinada, por lo que su difusión tiene una gran importancia.



        42.     Ramon Ros, H.,  "Acceso electrónico a las tesis doctorales de las universidades públicas de Cataluña: el programa TDC@t".  Jornadas de Bibliotecas Digitales, Vol.  2, 2001. http://imhotep.unizar.es/jbidi/jbidi2001/21_2001.pdf

Descriptores: Tesis doctorales/Bibliotecas digitales/Cataluña/Acceso a la información/Literatura gris

Resumen: Las tesis doctorales son uno de los resultados más visibles de las tareas de investigación que toda universidad lleva a cabo. Al mismo tiempo son frecuentemente el punto de partida de trabajos posteriores, iniciando así un proceso en cadena que refleja y asegura la vida intelectual de una sociedad determinada. Tradicionalmente, el tratamiento documental que se ha dado a las tesis doctorales ha sido el que suelen recibir los documentos que conocemos bajo la denominación genérica "literatura gris", la cual engloba a los trabajos de alto interés para la comunidad investigadora pero de baja visibilidad a causa de que no acostumbran a seguir los circuitos editoriales normales y de que no existen demasiadas copias impresas en circulación. Estas dificultades de acceso a las tesis doctorales representan un obstáculo para la difusión de los avances científicos de un país. Hasta ahora la edición en microficha de las tesis ha paliado en cierto modo este problema. Esta técnica aporta mejoras en la conservación y difusión respecto a la copia en papel, pero podemos decir que actualmente ha sido superada por el hecho de que la gran mayoría de las tesis han sido generadas originalmente en soportes digitales mediante programas de autoedición, procesadores de textos, etc. Esta situación abre nuevas posibilidades de tratamiento documental de las tesis doctorales y facilita en gran manera su difusión por las autopistas de la información.



        43.     Ressel, M. and Smith, V. T.,  "A new approach to thesis subject analysis: a
collaborative success".  Cataloging & classification quarterly, Vol. 26 , No. 3, 1998, pp. 41-49.

Descriptores: Tesis doctorales/Catalogación/Encabezamientos de materia/Bibliotecas universitarias

Resumen:  Se discute el coste-tiempo-efectividad del cambio en la asignación de materia en las tesis universitarias. El papel describe los esfuerzos cooperativos entre catalogadores y trabajadores de mantenimiento del catálogo en la Universidad de Nevada. El proyecto pretende obtener unos tiempos de proceso más cortos en la catalogación y análisis de cada unidad. Los autores creen que la utilización de los especialistas en mantenimiento  mejora el acceso a la información, en particular en aquellas tesis altamente especializadas. Se describen los procesos y recuros utilizados



        44.     Ros, R.,  "TDC@t: Una base de datos cooperativa para las tesis doctorales de las universidades públicas de Cataluña ".  Boletín de la Red Iris, No. 58-59, 2001. http://www.rediris.es/rediris/boletin/58-59/ponencia3.html

Descriptores: Tesis doctorales/Cataluña/Bases de datos /Bibliotecas universitarias

Resumen: El proyecto TDC@t, fruto de la colaboración de dos instituciones: el CBUC y el CESCA y promovido por el Comissionado para la Sociedad de la información de la Generalitat de Catalunya, tiene como objetivo promover la difusión de las tesis doctorales de las universidades de Catalunya y avanzar hacia su publicación electrónica. TDC@t està inpirado en los logros de la asociación internacional NDLTD.



        45.     Sapon-White, R. E. and Hansbrough, M.,  "The impact of subject heading assignment on circulation of dissertations at Virginia Tech".  Library resources and technical services, Vol. 42, No. 2, 1998, pp. 282-291. ,

Descriptores: Tesis doctorales/Encabezamientos de materia/Evaluación

Resumen: Los encabezamientos de materia para las tesis y disertaciones académicas son utilizados frecuentemente en bibliotecas universitarias, pero su impacto en el uso de las tesis no ha sido evaluado. En este estudio se hace una revisión de 248 tesis para determinar el efecto del control por materiasen la circulación de estas obras



        46.     Seamans, N. H.,  "Electronic theses and dissertations as prior publications: what the editors say  ".  Library hi tech, Vol. 21, No. 1, 2003, pp. 56-61. http://ejournals.ebsco.com/direct.asp?ArticleID=72NB7NXHCHT0VFW1TTQA

Descriptores: Tesis doctorales/Edición/Edición electrónica

Resumen: An increasing number of colleges and universities throughout the world are adopting electronic theses and dissertations (ETDs) as either an option or a requirement for graduate degrees. This movement has resulted in questions about the role of these electronic documents in the world of scholarly communications and publishing. One specific question raised by students and their faculty advisors has been whether or not ETDs would be viewed as prior publications and would, as such, be ineligible for consideration for publication in traditional journals. This article presents survey findings that indicate that, while more study is needed, this concern appears to be largely unwarranted. 



        47.     Stanley, T.,  "DSpace vs. ETD-db: Choosing software to manage electronic theses and dissertations".  Ariadne , No. 38, 2003. http://www.ariadne.ac.uk/issue38/jones/

Descriptores: Publicaciones electronicas/Tesis doctorales/Bases de datos

Resumen:  Tracey   Stanley, Mina Sotiriou and Matthew Dovey provide an overview of a project seeking to produce a range of tools for tutors to enable them to discover information resources and to embed them in their course modules from within a university VLE.



        48.     Suleman, H., Atkins, A., Gonçalves, M. A., France, R. K., and Fox, E. A.,  "Networked Digital Library of Theses and Dissertations: Bridging the Gaps for Global Access - Part 1: Mission and Progress".  D-Lib Magazine, Vol. 7, No. 9, 2001. http://mirrored.ukoln.ac.uk/lis-journals/dlib/dlib/dlib/september01/suleman/09suleman-pt1.html

Descriptores: Bibliotecas digitales/Bibliotecas universitarias/Tesis doctorales/Open Archives Initiative/Harvesting metadata

Resumen: The Networked Digital Library of Theses and Dissertations (NDLTD) is a collaborative effort of universities around the world to promote creating, archiving, distributing and accessing Electronic Theses and Dissertations (ETDs). Since its inception in 1996, over a hundred universities have joined the initiative, underscoring the importance institutions place on training their graduates in the emerging forms of digital publishing and information access. The outreach and training mission of NDLTD is an ongoing project so in this article we report on the current status of membership and support activities. Recent research has focused on creating a union database that will provide a means to search and retrieve ETDs from the combined collections of NDLTD member institutions. The Virtua system developed by VTLS will serve as the heart of this union database. In order to bridge the gap between the existing distributed institutional archives and a unified collection of ETDs, we have developed a metadata standard especially suited to ETDs - this is then used by partner sites to export their freely-available metadata using the Metadata Harvesting Protocol of the Open Archives Initiative. We also link name authority information into the metadata records to support unique identification of authors and others associated with the works. Additional research efforts include advanced search mechanisms, semantic interoperability, the design and development of multi- and cross-lingual search systems, and software modules that support the development of higher-level services to aid researchers in seeking relevant ETDs.



        49.     Suleman, H., Atkins, A., Gonçalves, M. A., France, R. K., and Fox, E. A.,  "Networked Digital Library of Theses and Dissertations: Bridging the Gaps for Global Access - Part 2: Services and Research".  D-Lib Magazine, Vol. 7, No. 9, 2001. http://mirrored.ukoln.ac.uk/lis-journals/dlib/dlib/dlib/september01/suleman/09suleman-pt2.html

Descriptores: Bibliotecas digitales/Bibliotecas universitarias/Tesis doctorales/Open Archives Initiative/Harvesting metadata

Resumen: The Networked Digital Library of Theses and Dissertations (NDLTD) is a collaborative effort of universities around the world to promote creating, archiving, distributing and accessing Electronic Theses and Dissertations (ETDs). Since its inception in 1996, over a hundred universities have joined the initiative, underscoring the importance institutions place on training their graduates in the emerging forms of digital publishing and information access. The outreach and training mission of NDLTD is an ongoing project so in this article we report on the current status of membership and support activities. Recent research has focused on creating a union database that will provide a means to search and retrieve ETDs from the combined collections of NDLTD member institutions. The Virtua system developed by VTLS will serve as the heart of this union database. In order to bridge the gap between the existing distributed institutional archives and a unified collection of ETDs, we have developed a metadata standard especially suited to ETDs - this is then used by partner sites to export their freely-available metadata using the Metadata Harvesting Protocol of the Open Archives Initiative. We also link name authority information into the metadata records to support unique identification of authors and others associated with the works. Additional research efforts include advanced search mechanisms, semantic interoperability, the design and development of multi- and cross-lingual search systems, and software modules that support the development of higher-level services to aid researchers in seeking relevant ETDs.



        50.     Suleman, H. and Fox, E. A.,  "Leveraging OAI harvesting to disseminate theses ".  Library hi tech, Vol. 21, No. 2, 2003, pp. 219-227 . http://angelina.emeraldinsight.com/vl=10204680/cl=13/nw=1/fm=docpdf/rpsv/cw/mcb/07378831/v21n2/s11/p219

Descriptores: Metadatos/Tesis doctorales/Bibliotecas digitales/Open Archives Initiative/Harvesting metadata

Resumen: NDLTD, the Networked Digital Library of Theses and Dissertations, supports and encourages the production and archiving of electronic theses and dissertations (ETDs). While many current NDLTD member institutions and consortia have individual collections accessible online, there has until recently been no single mechanism to aggregate all ETDs to provide NDLTD-wide services (e.g. searching). With the emergence of the Open Archives Initiative (OAI), that has changed. The OAI's Protocol for Metadata Harvesting is a robust interoperability solution that defines a standard method of exchanging metadata. While working with the OAI to develop and test the metadata harvesting standard, we have set up and actively maintain a central NDLTD metadata collection and multiple user portals. We discuss in this article our experiences in building this distributed digital library based upon the work of the OAI.



        51.     Tarapanoff, K., Quoniam, L., Henrique de Araújo, R. J., and Alvares, L.,  "Intelligence obtained by applying data mining to a database of French theses on the subject of Brazil".  Information Research, Vol. 7, No. 1, 2002. http://informationr.net/ir/7-1/paper117.html

Descriptores: Inteligencia artificial/Bases de datos /Tesis doctorales/Recuperación de la información

Resumen: The subject of Brazil was analyzed within the context of the French database DocThéses, comprising the years 1969 -1999. The data mining technique was used to obtain intelligence and infer knowledge. The objective was to identify indicators concerning: occurrence of thesis by subject areas; thesis supervisors identified with certain subject areas; geographical distribution of cities hosting institutions where the theses were defended; frequency by subject area in the period when the theses were defended. The technique of data mining is divided into stages which go from identification of the problem -object, through selection and preparation of data, and conclude with analysis of the latter. The software used to do the cleaning of the DocThéses database was Infotrans, and Dataview was used for the preparation of the data. It should be pointed out that the knowledge extracted is directly proportional to the value and validity of the information contained in the database. The results of the analysis were illustrated using the assumptions of Zipf's Law on bibliometrics, classifying the information as: trivial, interesting and 'noise', according to the distribution of frequency. It is concluded that the data mining technique associated with specialist software is a powerful ally when used with competitive intelligence applied at all levels of the decision -making process, including the macro level, since it can help the consolidation, investment and development of actions and policies.



        52.     Urbano, C.,  "Tipología documental citada en tesis doctorales de informática: bases empíricas para la gestión equilibrada de colecciones".  BiD : Biblioteconomía y Documentació, No. 5, 2000. http://www.ub.es/biblio/bid/05urban2.htm

Descriptores: Tesis doctorales/Análisis de citas/Informática/Bibliometría

Resumen: A partir del análisis de citas bibliográficas presentes en las tesis doctorales de informática de la Universitat Politécnica de Catalunya (UPC), leídas entre 1996-1998, se determina el uso de información según la tipología y el soporte documental. Los datos obtenidos son consistentes con las características apuntadas en la bibliografía sobre los investigadores del área de ciencias de la computación: una elevada obsolescencia de la bibliografía profesional, el control de la bibliografía mediante las citas en las lecturas efectuadas, la prioridad por las fuentes más próximas y accesibles, la consulta de buscadores de recursos web, la visita a sitios web de investigadores e instituciones de solvencia en su terreno, y el contacto con los colegas mediante la comunicación electrónica. Todo ello configura un uso por categorías documentales que prima los congresos y la literatura gris en mayor medida que otras áreas científico-técnicas.



        53.     Urbano Salido, C.,  "Análisis de citas en publicaciones de usuarios de bibliotecas universitarias, El. Estudio de las tesis doctorales en informática de la Universidad Politécnica de Cataluña, 1996-1998. ".  Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya, 2000. http://www.tdcat.cesca.es/TESIS_UB/AVAILABLE/TDCat-0614102-113014//urbano-tesis1.PDF

Descriptores: Bibliotecas universitarias/Análisis de citas/Informática/Tesis doctorales

Resumen: Los estudios sobre el uso de la información y sobre el comportamiento de los usuarios en la búsqueda de la misma ofrecen un conjunto de indicadores que son de un gran valor en la evaluación bibliotecaria. Si bien los estudios de usuarios han adquirido una importancia creciente en la evaluación bibliotecaria en España, son pocos los proyectos y estudios que han tratado los medios bibliométricos aplicados a los trabajos y publicaciones generadas por los usuarios de bibliotecas.



        54.     Viezzi, M. and Mead, P.,  "Graduation theses at Forri and Trieste".  Interpreters' Newsletter, Vol. 10, 2000, pp. 129-140.

Descriptores: Traducción/Tesis doctorales

Resumen: The reader unfamiliar with my development of García Landa's model and its symbols is advised to pay a preliminary visit to the Appendices. In the body of this paper I shall limit myself briefly to stress the relevant points and proceed to dwell on what, following García Landa, I shall cali the hermeneutic package governing every single act of speech production and comprehension, and which interlocutors must share in order successfully to understand each other.



        55.     Williams, R. V. and and others,  "Bibliography of the History of Information Science in North America, 1900-1995.".  Journal of the American Society for Information Science, Vol. 48, No. 4, 1997, pp. 373-79. http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/jtoc/27981/

Descriptores: Instituto Internacional de Bibliologia/Documentación/Bibliografías/Telecomunicaciones/Libros/Publicaciones periódicas/Tesis doctorales

Resumen:  This bibliography attempts comprehensive coverage of the historical writings on the field of information science in North America. It is divided into three sections: books (including encyclopedia articles), journal articles, and unpublished papers and dissertations.



        56.     Wolverton, R. E.,  "Historical Perspectives in the Treatment and Cataloging of Theses and Dissertations ".  Technical services quarterly, Vol. 21, No. 3, 2004, pp. 1-15. https://www.haworthpress.com/store/ArticleAbstract.asp?sid=82ATF0VJW1QK8MGFETSH163PXESHFAM9&ID=36617

Descriptores: Catalogación/Tesis doctorales/Bibliotecas universitarias

Resumen:  Despite the ever-increasing number of theses and dissertations (T/Ds) produced in the United States each year, few studies have been conducted to examine how they are treated and cataloged. This article examines the historical trends in how academic libraries in the U.S. have treated and cataloged these works using five surveys dating from the mid 1970s to the early 2000s. Responses were compared to examine what changes (if any) have taken place in working with T/Ds over the past 25 years. Similarities and differences in treatment and cataloging practices among the surveys were found, indicating that while libraries have maintained an active role over time in working with T/Ds, some changes may currently be taking place with regard to how these works are treated and cataloged.



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Los archivos de mensajes de INFODOC se pueden consultar
en la direccio http://listas.bcl.jcyl.es
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