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WORKERS OR INVESTORS? INVESTIGATING THE RECIPROCITY ASPECTS AMONG GREEK SOCIAL ENTERPRISES MEMBERS
Title
Autor:
Achilleas KONTOGEORGOS, Fotios CHATZITHEODORIDIS
Palabras clave:
RECIPROCIDAD; EMPRESAS SOCIALES; GRECIA; ANÁLISIS DE REGRESIÓN LOGÍSTICA
Claves ECONLIT:
J54; L31
DOI:
http://dx.doi.org/10.5209/REVE.64303
Resumen:

Abstract
In Europe 160 million people are members of social economy enterprises, as well as mutual societies. Members that work at social enterprises usually are bound with an employee relationship with their organization; on the other hand participating in a social enterprise could be their only chance to find a job, especially for economies that face a long-term recession such as the Greek economy. Social enterprises and entrepreneurs invest in reciprocity which represents that positive actions will inspire reciprocal positive actions. The main objective of this study is to examine the effect of reciprocity on members’ decision either to invest in social enterprises by or to work for them acquiring in both cases the necessary shares. For this reason, a survey was conducted among Greek members of social enterprises listed in the Greek Social enterprises directory, to investigate their aspects about reciprocity and if these aspects affect their decision to work in a social enterprise or support financially them. The survey process returned 142 fully completed questionnaires that were used to fulfill the objective of the survey. Logistic regression analysis identified a sub group (5 over 27 items) of the questions used to measure reciprocity that can be used to classify participants into shareholders - members (investors) and shareholders - workers in social enterprises. It is worth mentioning that sex or other demographic characteristics of the respondents do not affect this classification while there are only aspects of positive reciprocity that have a positive and negative effect on the possibility to work in social enterprises.
Contenido:
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EL MODELO DE LA ECONOMÍA DEL BIEN COMÚN. UN ESTUDIO EMPÍRICO SOBRE SU APLICACIÓN A LA EMPRESA PRIVADA
Title
Autor:
Vanessa CAMPOS CLIMENT, Joan Ramon SANCHIS PALACIO y Ana Teresa EJARQUE CATALÁ
Palabras clave:
BALANCE DEL BIEN COMÚN; MATRIZ DEL BIEN COMÚN; VALOR SOCIAL; PERFIL EMPRESARIAL; RESPONSABILIDAD SOCIAL
Claves ECONLIT:
A13; B55; M10; M14
DOI:
http://dx.doi.org/10.5209/REVE.64304
Resumen:

Abstract
La Economía del Bien Común es un modelo económico que nace en el 2010 en Austria de la mano del profesor de economía y activista Christian Felber con el fin de medir la contribución al bien común por parte de la economía y las organizaciones. Después de 10 años de implantación en un número amplio de empresas, en el presente trabajo se realiza un estudio empírico sobre el perfil de las empresas que lo han implantado y sobre el éxito de su implantación en España y su comparación con otros países europeos. Para ello se realiza un trabajo de campo consistente en el envío de un cuestionario y posterior explotación a una muestra de empresas que han implementado el Balance del Bien Común durante el período comprendido entre 2011 y 2017. Se analiza el perfil de las empresas en relación con el sector y la actividad económica, el tamaño (número de trabajadores y cifra de facturación) y la antigüedad, demostrando que se trata mayoritariamente de empresas del sector servicios (servicios profesionales), microempresas (de menos de 10 trabajadores) y relativamente jóvenes (de menos de 15 años de existencia). También se estudia el nivel de implantación del modelo mediante la puntuación obtenida en la Matriz del Bien Común (empresas experimentadas) y el tipo de auditoría realizada sobre el Balance (interna, peer y externa); así como el impacto social, ambiental y económico de las empresas que están implantando el modelo. Se demuestra que se trata de empresas con una fuerte conciencia social y ambiental, que utilizan el Balance del Bien Común con la finalidad de reforzar la creación de estos valores, relegando la creación de valor económico y financiero a un segundo plano.
Contenido:
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DEMOCRATIC FIRMS AND ECONOMIC SUCCESS. THE CO-OP MODEL
Title
Autor:
María José CABALEIRO CASAL, Carlos IGLESIAS MALVIDO y Rocío MARTÍNEZ FONTAÍÑA
Palabras clave:
PRINCIPIOS COOPERATIVOS; OBJETIVOS COOPERATIVOS; PARTICIPACIÓN ECONÓMICA; GESTIÓN DEMOCRÁTICA; COSTES DE DECISIÓN; EXCEDENTE COOPERATIVO
Claves ECONLIT:
D70; J54; M20; P13
DOI:
http://dx.doi.org/10.5209/REVE.65482
Resumen:

Abstract
This paper analyzes how co-operative principles, particularly democratic management, affect the co-op’s economic objective. The theoretical model specifies the characteristics presented by the production function so democracy generates positive net income. Costs derived from maintaining the one person one vote criterion are explicitly incorporated into this function upon new membership. The results show that democracy contributes to the economic success when the decision-making strategy followed by the partners considers all cooperative principles, especially when a retained earnings policy is regularly applied. This study can be extended to all of Social Economy firms concerned about reinforcing democratic institutions through the business sector. This study can be extended to all of Social Economy firms concerned about reinforcing democratic institutions through the business sector.
Contenido:
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Revesco. Revista de Estudios Cooperativos
ISSN: 1885-8031
Dirección de correo electrónico:

Creado por Maranú - 2006
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